ایالات متحده: اسرائیل ممکن است قوانین بین‌المللی را نقض کرده باشد

دولت بایدن پیش از این در اقدامی کم‌سابقه ارسال یک محموله تسلیحاتی به اسرائیل را متوقف کرده و گفته است که در حال بررسی ارسال سایر محموله‌ها است

دولت جو بایدن انتقادی شدید و بی‌سابقه علیه تل‌آویو مطرح کرد. این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تاکید دارد که جنگ در رفح باید تا از بین رفتن حماس ادامه یابد.

به گزارش رویترز، دولت بایدن روز جمعه در گزارشی که برای ارائه به کنگره تنظیم شده است، اعلام کرد که استفاده تل‌آویو از تسلیحات ایالات متحده ممکن است قوانین بشردوستانه بین‌المللی را در جریان عملیات نظامی در غزه نقض کرده باشد. با این حال وزارت خارجه آمریکا از ارزیابی قطعی در این زمینه خودداری کرد و گفت که به‌دلیل هرج‌ومرج جنگ در غزه نمی‌تواند موارد خاصی را تایید کند. این ارزیابی وزارت امور خارجه در گزارشی ۴۶ صفحه‌ای و طبقه‌بندی‌نشده به کنگره ارائه شده است.

در شرایطی که متحدان اسرائیل درمورد برنامه‌های نتانیاهو برای حمله به رفح اختلاف‌نظر دارند، این یافته‌ها خطر تیرگی بیشتر روابط با تل‌آویو را به همراه خواهد داشت.

به رغم تاکید دولت بایدن بر تعهد آهنین در حمایت از اسرائیل، آمریکا ارسال یک محموله‌ تسلیحاتی را به اسرائیل متوقف کرده و گفته است که در حال بررسی ارسال سایر محموله‌ها است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن روز چهارشنبه، در گفت‌و‌گو با سی‌ان‌ان، برای نخستین بار تهدید کرد که چنانچه ارتش اسرائیل در مناطق پرجمعیت رفح عملیات نظامی گسترده انجام دهد انتقال سلاح به اسرائیل را متوقف می‌کند.

بایدن گفت:«شفاف به بی‌بی (بنیامین نتانیاهو) و کابینه جنگ گفته‌ام که در صورت ورود به مناطق پرجمعیت از آنها حمایت نخواهیم کرد. او نیز، مانند دیگر مقامات دولت آمریکا، در همان مصاحبه تاکید کرد که اسرائیل هنوز از خط قرمز عبور نکرده است.»

پس از ارائه گزارش جدید درباره احتمال نقض قوانین بشردوستانه از سوی اسرائیل، برخی مقام‌های آمریکایی نسبت به تناقض‌های موجود در آن انتقاد کردند. به گفته آنها، این گزارش متناقض است، زیرا از یک‌سو می‌گوید دلایل منطقی وجود دارد که نقض قوانین بین‌الملل رخ داده است و از سوی دیگر می‌گوید که نمی‌داند نقض قوانین چه مواردی را دربر می‌گیرد.

در این سند همچنین تاکید شده است که مواردی از نقض قوانین لزوما تعهد اسرائیل به قوانین بین‌المللی بشردوستانه را رد نمی‌کند به شرط آنکه تل‌آویو برای تحقیق در این مورد کاری کند و درمقابل متخلفان واکنش نشان دهد.

گزارش دولت بایدن در حالی منتشر می‌شود که در اواخر ماه آوریل نیز سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که تسلیحات ارائه‌شده ایالات متحده به اسرائیل در «نقض جدی» قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر است.

همزمان با ارائه گزارش دولت بایدن، جان کربی، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در نشست خبری روز جمعه ۲۱ اردیبهشت،  به نتیجه نرسیدن مذاکرات هیات‌های اسرائیل و شبه‌نظامیان حماس در قاهره را «عمیقا مایه تاسف» دانست. او در عین حال تاکید کرد که تلاش‌های آمریکا برای به نتیجه رساندن این مذاکرات ادامه خواهد داشت.

جان کربی در اظهاراتش افزود: «نظر طرفین درمورد بن‌بست کنونی را شنیده‌ایم، اما تلاش می‌کنیم که هر دو طرف را در ادامه بحث، حتی غیرحضوری، حاضر نگه داریم و به کار روی متن توافق ادامه می‌دهیم.»

این مقام آمریکایی تاکید کرد: «ما هنوز بر این باوریم که توافق دست‌یافتنی است. شکاف‌های باقی‌مانده را می‌توان برطرف کرد، اما این موضوع به شجاعت اخلاقی و توانایی برای سازش و مذاکره با حسن نیت نیاز دارد. ما از ادامه کار دست نمی‌کشیم.»

در سوی دیگر، روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه، ۱۴۳ کشور به پیش‌نویس قطعنامه عضویت کامل فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل رای مثبت دادند. پس از تصویب این قطعنامه، درخواست تجدیدنظر برای عضویت فلسطین در این سازمان به شورای امنیت ارسال خواهد شد.

در واکنش به این موضوع، گیلعاد اردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل، رای عضویت فلسطین در این سازمان را رای به حماس و تروریسم خواند. او منشور ملل متحد را در صحن سازمان ملل، مقابل دیدگان همگان، در دستگاه کاغذخردکن انداخت.

در همین حال، روزنامه نیوعرب چاپ لندن، به نقل از منابع مصری و غربی، گزارش داد که دیپلمات‌ها در تلاش‌اند که مذاکرات غیرمستقیم درمورد آتش‌بس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی را ظرف چند روز آینده در دوحه از سر بگیرند.

این رسانه به نقل از منابع خبری نوشت که نخست‌وزیر قطر از رییس اطلاعات مصر و رییس سیا برای احیای مذاکرات دعوت کرده است، اما مشخص نیست که آیا آنها در این مذاکرات شرکت خواهند کرد یا نه.

به نظر می‌رسد که مذاکرات پیشین، پس از آنکه حماس ادعا کرد توافق آتش‌بس با اسرائیل را پذیرفته، شکست خورده است، زیرا خواسته‌های دو طرف اختلاف اساسی دارد. پس از پیشنهاد متقابل حماس، اورشلیم به‌سرعت آن را به‌دلیل تامین نشدن «مطالبات اساسی»‌اش رد کرد، اما با اعزام هیاتی به مذاکرات غیرمستقیم در قاهره موافقت کرد. پس از برطرف نشدن شکاف‌ها، هر دو تیم اسرائیلی و حماس روز جمعه مصر را ترک کردند.

بیشتر از جهان